Hoogbegaafdheid, dat is toch een luxe probleem?

20/7/2021

Hoogbegaafdheid, dat is toch een luxeprobleem?

Dat is de gedachte die vaak nog heerst over hoogbegaafdheid. En ook dat ouders hun kind zo'n label opplakken, terwijl het een 'gewoon' kind is. Want iedereen ziet toch dat deze leerling helemaal niet zo geweldig presteert in de klas? Een luxe probleem is het zeker niet. En de leerling die super goed presteert is dikwijls niet een hoogbegaafde leerling, maar zeker wel een begaafde leerling. En die laatste groep zien we terug op bijvoorbeeld de universiteit. Terwijl van de hoogbegaafde kinderen dat percentage helemaal niet zo groot is. Sterker nog: veel hoogbegaafde kinderen vallen uit in het onderwijs. Dat komt omdat, ondanks de inspanningen van allerlei belangenorganisaties, het onderwijs nog in veel gevallen niet goed aansluit bij deze kinderen. En daarbij heb ik het niet over speciale scholen, maar over het goed integreren binnen regulier onderwijs. Want dat is de beste plek en dat kan ook, met goede wil. En daar treffen we goedwillende docenten aan die niet altijd weten hoe te handelen. En soms ook docenten, die het probleem niet als zodanig onderkennen. Binnen de groep van hoogbegaafde kinderen is veel leed aan te treffen. Ze zijn vaak heel ongelukkig en dat uit zich niet zelden in een doodswens. Ik kan over dit onderwerp heel veel schrijven. Voor nu beperk ik mij tot het wijzen op het zogenaamde onderpresteren door hoogbegaafden, dat begint op school en dat maar al te vaak hun hele werkende leven door gaat. We onderscheiden relatief onderpresteren. Deze leerlingen leveren gemiddelde of goede prestaties. Maar toch presteren ze onder, omdat ze eigenlijk nog veel beter zouden kunnen. En dan hebben we absoluut onderpresteren. Deze leerling laat erg lage resultaten zien, beneden het gemiddelde van de groep. Oorzaak: te weinig uitdaging en verveling, een verminderde motivatie, bang zijn om fouten te maken, prestaties aanpassen om niet op te vallen, vooral bij de groep te kunnen blijven horen, onvoldoende beheersen van de leerstrategieën, die dikwijls niet aansluiten bij de wijze van leren van deze leerlingen. Deze leerlingen hebben extra aandacht nodig, zoals minder begaafde kinderen dat krijgen middels remedial teaching. Voor die groep is terecht vaak veel meer aandacht en kennis, maar vergis u niet de hoogbegaafde leerling heeft die aandacht net zo hard nodig, in de vorm van extra materiaal, een plusklas, verrijken/verdiepen, versnellen en compacten. Daarnaast is het van belang dat er thuis begrip is, en een goede aanpak qua opvoeding en voor het kind voldoende contact met zogenaamde 'peers'. Bent u leerkracht of ouder van een hoogbegaafde leerling en wilt u ondersteuning?

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op via de contactpagina.


Meer artikelen

Rob Eradus
Vennoot

Contact

Wij verzoeken u vriendelijk om in het contactfomulier te vermelden naar welke dienst uw belangstelling uit gaat, zodat wij zo gericht mogelijk kunnen reageren.

Leontine Jentink
Vennoot

Ons doel?
Samen uw doel realiseren!

Individueel zijn we een druppel,
samen zijn we een oceaan.

Wij nemen binnen 2 werkdagen contact op
U spreekt altijd met een professional
Ontvang vrijblijvend informatie
Bedankt! Uw bericht is verstuurd. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.
Er ging helaas iets fout. Herlaad de pagina en probeer het opnieuw.